Kristilliseen nimenanto juhlaan haluaisin tietää nimien Leevi Alvar Antero nimien merkitykset? Onko nimillä juuria kristillisyyteen?

Kysytty

Hei
Kristilliseen nimenanto juhlaan haluaisin tietää nimien Leevi Alvar Antero nimien merkitykset? Onko nimillä juuria kristillisyyteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Leevi on hepreaa ja merkitsee "uskollista". On siis raamatullista alkuperää. Erityisesti Pohjois-Suomessa ja Lapissa on Lauri Leevi Laestadius tehnyt nimestä suositun.

Alvar on ruotsalainen nimi,joka 1800-luvulla kirjoitettiin Allvar ja arveltiin saksan Ernst "vakaa" käännökseksi. Nimen pohjana lienee kuitenkin taruolento, keiju ts. haltiaa merkitsevä sana alf. Nimen osat voidaan tulkita "keiju" ja "soturi".

Anteron kreikkalainen kantanimi on Andreas, "miehekäs, miehuullinen". Vanhin suomalainen tieto nimestä on vuodelta 1303.

Väestörekisterikeskuksen sivuilla on tilastotietoa suku- ja etunimistä http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Lisää nimistä esimerkiksi kirjoista:
Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
Vilkuna Kustaa: Etunimet