Kotitaloni Ounasjoen Iisinkisuvannon itärannalla on jo 1800-luvulla ollut nimeltään Navettakangas. Paikalta on löytynyt kivikautisia esineitä. Seudun nimistö…

Kysytty

Kotitaloni Ounasjoen Iisinkisuvannon itärannalla on jo 1800-luvulla ollut nimeltään Navettakangas. Paikalta on löytynyt kivikautisia esineitä.
Seudun nimistö on saamenperäistä: Vuorsamo, Kätkä, Namalikko, Iisinki jne.
Voisiko "navetta" olla väännös jostakin saamen sanasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Navetta kotieläinsuojana on johdos sanasta nauta (Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja 2, L-P).

Nimi voi olla myös suora käännös saamenkielisestä nimestä. Navettaa merkitsevä sana on saameksi návet.