Koskeeko 100-vuoden kielto/suositus myös kirkonkirjoissa olevia omia henkilötietoja, esimerkiksi omat syntymätiedot ja kummit? Koskeeko kielto/suositus oman…

Kysytty

Koskeeko 100-vuoden kielto/suositus myös kirkonkirjoissa olevia omia henkilötietoja, esimerkiksi omat syntymätiedot ja kummit?
Koskeeko kielto/suositus oman perheen, esimerkiksi asumiseen ja seurakuntaan kuulumisen ajan tietoja?

Vastaus

Vastattu

Henkilö voi saada omia tietojaan seurakunnalta monella tavalla:

  • Kaikilla rekisteröidyillä on oikeus saada itseään koskevat tiedot rekisterinpitäjältä. Monilla seurakunnilla on verkossa erillinen lomake tätä varten (tietopyyntölomake). Jos lomaketta ei löydy, voit soittaa seurakunnan vaihteeseen ja kysyä, miten tietopyyntö tehdään.
  • Perunkirjoitusta varten on mahdollista pyytää virkatodistus, josta ilmenee vainajan sukulaisiin liittyviä tietoja. Todistus on maksullinen.
  • Sukututkimusta varten on mahdollista saada tietoja sekä kuolleista että elossa olevista ihmisistä. Pyyntö pitää tehdä asianmukaisella lomakkeella ja palvelu on maksullinen.
1 ääntä

Kommentit

Millaisista todistuksista ilmenevät myös kummit? Todistuksia on kertynyt sekä sukututkimukseen että perunkirjoitukseen, aikoinaan työ- ja opiskelupaikkojen hakuunkin, mutta naapurin isäntäpariskunnan kummiudesta minulla on vain edesmenneen äidin suullinen kertomus lapsuusajaltani.