Koska voi uusia henkilökortin, kun vanha on voimassa marraskuu 2024?

Kysytty

Koska voi uusia henkilökortin, kun vanha on voimassa marraskuu 2024?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos hakemuksesi vaatii käynnin poliisiasemalla, sinun täytyy varata aika verkkopalvelussa. Tällöin on huomioitava, että lupapisteet voivat olla ruuhkaisia etenkin kesäisin, jolloin seuraava vapaa aika voi olla viikkojen päässä. Tämä tietysti vaikuttaa siihen, milloin henkilökorttia kannattaa anoa. Mitään tarkkaa päivämäärää ei voi silti sanoa.

Henkilökortti toimitetaan normaalisti noin 8 arkipäivässä valitsemaasi noutopisteeseen. Lisämaksusta voit saada nopeutetun toimituksen.

Jos et voi tai halua asioida verkossa, voit tehdä hakemuksen myös poliisiasemalla. Huomaa, että verkossa tehty hakemus on halvempi ja nopeampi.

Ohessa neuvotaan koko henkilökortin hakeminen. https://poliisi.fi/henkilokortti

Henkilökortin toimituksesta https://poliisi.fi/henkilokortin-toimitus

Tässä vielä uutta tietoa Yleltä tämänhetkisestä tilanteesta Turussa eli kannattaa kyllä varata ajoissa aika tai sitten mennä jonottamaan poliisiasemalla.

https://yle.fi/a/74-20076145?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kortin uusimisen voi aloittaa vaikka nyt heti, sille ei ole mitään aikarajaa. Kun itse olin viimeksi uusimassa korttiani, tiesin jo valmiiksi että se kannattaa aloittaa ajoissa. Silti siihen kuluva aika yllätti.

Kun tilauksen tietoja täyttää valmiiksi netissä, kannattaa ottaa huomioon, että verkko­sivu ohjaa ajan­varaukseen vasta siinä vaiheessa, kun hakemus on jo täytetty ja maksettu, jolloin esim. pika­toimitusta on myöhäistä enää valita.
Kortin ns. vireillepanoaika on se päivä, jolloin käyt poliisin lupatoimistossa. Kortti toimitetaan sen jälkeen noin viikossa, ja pin-koodi noin parissa viikossa. Kortin voimassaolo kuitenkin alkaa vireillepanopäivästä, vaikka sitä ei saa heti käsiinsä. Kannattaa siis käynnistää prosesi ajoissa. Poliisin sivustolla kerrotaan miten pitkä jonotusaika on missäkin lupatoimistossa.