Koska Mississippi sai lain orjuuden lakkauttamisesta ? Löysin netistä sellaisen vuosiluvun kuin 1995. Voiko olla mahdollista että laki siellä vahvistettiin…

Kysytty

Koska Mississippi sai lain orjuuden lakkauttamisesta ?
Löysin netistä sellaisen vuosiluvun kuin 1995.
Voiko olla mahdollista että laki siellä vahvistettiin vasta silloin?

Vastaus

Vastattu

Hei,

kyllä tuo pitää paikkansa. Taisin löytää samat uutislähteet, joista tässä vielä uudempi ABC-uutisyhtiön uutinen: https://abcnews.go.com/blogs/headlines/2013/02/mississippi-officially-abolishes-slavery-ratifies-13th-amendment

Vaikka Wikipediaa ei voida pitää virallisena tiedonlähteenä, on siellä hyvä artikkeli Yhdysvaltojen osavaltioiden orjuuden lakkauttamisesta, josta on säädetty Yhdysvaltojen perustuslain 13. lisäyksessä:  https://en.wikipedia.org/wiki/Thirteenth_Amendment_to_the_United_States_Constitution. Artikkelissa on taulukko siitä, milloin eri osavaltiot ovat hyväksyneet tuon perustuslain lisäyksen. Artikkelin lopussa on myös kirjallisuuslähteitä.

Mississippi tunnetaan osavaltiona, jossa rotuerottelu on ollut voimakasta hyvin pitkään.