Kolme Ylihärmäläistä Pajulan veljestä (Matti s. 17.1.1896, Juho s. 2.3.1898 ja Antti s. 20.1.1900) liittyivät kaikki 1918 (1917?) Ylihärmän suojeluskuntaan ja…

Kysytty

Kolme Ylihärmäläistä Pajulan veljestä (Matti s. 17.1.1896, Juho s. 2.3.1898 ja Antti s. 20.1.1900) liittyivät kaikki 1918 (1917?) Ylihärmän suojeluskuntaan ja osallistuivat vapaussotaan 1918, alkaen Vilppulan taisteluista (Matti mahdollisesti aloittaen Kämärän taisteluista Karjalan Kannaksella). Helge Hakalan "Ylihärmän sotaveteraanit" -matrikkelissa on hyvin vajaat tiedot ja Antti puuttuu luettelosta kokonaan.
Kaikki yksityiskohdat kiinnostavat ja johtavat mahdollisesti muiden tietojen jäljille. Mistä ja mitä etsisin?

Vastaus

Vastattu

Kansallisarkiston Arkistojen portti -palvelussa kerrotaan mitä mahdollisia arkistolähteitä sisällissotaan osallistuneista on käytettävissä. Kun tiedossa on henkilöiden osallistuminen suojeluskunnan toimintaan, hyvä lähtökohta voisi olla tarkistaa heidän mahdolliset suojeluskunnan henkilökorttinsa, joista lisätietoja Arkistojen portti -palvelussa.  Myös mahdolliset kantakortit kannattaa tarkistaa. Kansalliskirjasto on digitoinut ja asettanut digitaaliarkistossaan käytettäväksi suomalaiset sanoma- ja aikakauslehdet. Alueen lehdistä voi löytyä nimillä hakemalla mainintoja yhteiskunnallisesti aktiivista henkilöistä. Esimerkiksi Lapuan Sanomissa kerrotaan kaupanhoitaja Juho Pajulalle myönnetyn Vapaussodan Rintamamiesten Liiton ansiomitali - lieneekö kyseessä sama henkilö?

VRL:n ansiomitalit
Lapuan Sanomat, 25.05.1938, nro 21, s. 1
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2038077/articles/…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot