Kollegani pyysi minulta apua. Hän on viimeistelemässä käännöstään etelän mailla. Kyse on sitaatista, joka on peräisin Eldridge Cleaverin muistelmateoksesta…

Kysytty

Kollegani pyysi minulta apua. Hän on viimeistelemässä käännöstään etelän mailla. Kyse on sitaatista, joka on peräisin Eldridge Cleaverin muistelmateoksesta Soul on Ice. Se ilmestyi suomeksi 1969 Risto Lehmusoksan käännöksenä nimellä Sielu jäissä. Sitä ei vain ole enää missään - paitsi Pasilan kirjavarastossa, jonne joudun ehkä taivaltamaan, ellei muu auta. Kysyn nyt kuitenkin. Kollegani kaipaa käännökseensä suomenkielistä lainausta kohdasta, joka alkuteoksessa kuuluu englanniksi näin:

"Because, after all, it takes at least a birdbrain to run a loud mouth, and the white man despises even that much brain in a black man... The white man loves the Supermasculine Menial -- John Henry, the steel-driving-man, all Body, driven to his knees by the machine, which is the phallus symbol of the Brain and the ultimate ideal of the Omnipotent Administrator." (Soul on Ice, Delta Publishing Company, 1968, p. 164)

Arvattavasti pätkä on suomennoksessakin jossain sivun 164 tietämillä tai vähän edempänä, taitosta riippuen. Jos joku nyt ehtisi tutkia asiaa ja kirjoittaa sitaatin vastaukseen, säästyisin Pasilan kellarikeikalta. Mutta ymmärrän jos tehtävä tuntuu työläältä. Siinä tapauksessa ei auta kuin itse yrittää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Risto Lehmusoksan kääntämänä kysymyksen tekstikatkelma Eldridge Cleaverin Sielu jäissä -kirjasta kuuluu seuraavasti [sitaatista poisjätetyt osat hakasuluissa]:

"[Ja Sonny Liston, aivoton vartalo, on valkoisen miehen mielestä hyväksyttävämpi kuin suurisuinen Cassius Clay], sillä poskettomaan kerskailuunkin tarvitaan edes nokare älyä eikä valkoinen mies soisi mustalle miehelle senkään vertaa älykkyyttä. [Ja kun Clay, suurisuinen pelle, karisti yltään pelkän vartalon leiman ja muuttui Muhammad Aliksi, omilla aivoillaan ajattelevaksi pääksi, silloin pikkuinen valkoinen mies oli tukehtua omaan räkäänsä!] Valkoinen mies rakastaa supermaskuliinista palvelijaorjaa - John Henryä, moukarin heiluttajaa, pelkkää lihaskimppua jonka kone lopulta nujertaa, kone joka on pään fallossymboli ja kaikkivaltiaan herran äärimmäinen ihanne." (s. 178)