Klaus Mann on kirjoittanut kirjan Mefisto kirjan sivulta 14 katkelma; "Pako pohjoiseen jossa hän nivoo vuonna 1932 tekemänsä Suomen matkan vaikutelmat yhteen…

Kysytty

Klaus Mann on kirjoittanut kirjan Mefisto
kirjan sivulta 14 katkelma; "Pako pohjoiseen jossa hän nivoo vuonna 1932 tekemänsä Suomen matkan vaikutelmat yhteen ajankohtaisen pakolaistematiikan kanssa, Thomas Mann pelkäsi että romaani saattaisi aiheuttaa monenlaisia valituksia ja syytöksiä lappalaisten ja Suomalaisten taholta, Klaus Mann oli nimittäin jälleen yhdistellyt todellisuuspohjaisia voimakkaita elämyksiä (ts. ystävystymistään erään Ruoveteläis perheen kanssa) ja sepitettyä kirjallista ainesta."

Kysymys: Mikähän perhe on ollut kysymyksessä?

Vastaus

Vastattu

Ruoveteläisperhe, jonka kanssa Klaus Mann ystävystyi, oli Pekkalan kartanossa asunut Aminoffin perhe.

Pako pohjoiseen -kirjan Ragnarin esikuva on Hans Aminoff, hänen siskostaan Ingridistä on tullut romaanin Karin ja Gunnar-veljestään Jens.

Klaus Mann – Flucht in den Norden – Eine Spurensuche – alltomsverige (wordpress.com)