Kirjoitin erään sivuston palstalle "noudan 15km säteellä Suvilahelta" johon sain, liittymättä mitenkään asiaani, heti kommentteja että."se on SuvilahdeSTA eikä…

Kysytty

Hei. Kirjoitin erään sivuston palstalle "noudan 15km säteellä Suvilahelta" johon sain, liittymättä mitenkään asiaani, heti kommentteja että."se on SuvilahdeSTA eikä LTA! Minun kieleeni sopii toi LTA yhtä hyvin. Ja sanoisihan Lahtelaiset "Suvilahesta "

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjepankissa on ohjeena näin: "Kuntien, kaupunkien ja muiden asutusten nimiä on pyrittävä taivuttamaan siten kuin paikkakunnalla itse taivutetaan. Niinpä asutaan Laukaassa, mennään Enontekiölle, ollaan kotoisin Ylitorniolta ja vieraillaan Hikiässä"https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/nimien-taivutus-kunnannimet-ja…

Vaasassa sanotaan Suvilahdesta, ei Suvilahdelta.