Kirjoitetaanko Reykjavík suomen kielessä i- vai í-kirjaimella?

Kysytty

Kirjoitetaanko Reykjavík suomen kielessä i- vai í-kirjaimella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei! Kyllä Reykjavík kirjoitetaan yleensä suomenkielisissä teksteissä muodossa Reykjavik. Asiasta kannattaa kuitenkin tiedustella Kotimaisten kielten keskuksesta, verkko-osoitteesta  https://www.kotus.fi/

Ystävällisin terveisin

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Haku Kotuksen omilta sivuilta ja Kielikello-lehden arkistosta toi Reykjavik-nimen ilman aksenttia. Kun kielenhuoltajat itse kirjoittavat niin, eiköhän se liene suosituskin.
Myös maamme suurimmassa suomenkielisessä (ja suurimmassa ruotsinkielisessä) sanomalehdessä kaupungin nimi kirjoitetaan ilman aksenttia.