Kirjoitetaanko Pariisin kahvi isolla vai pienellä alkukirjaimella?

Kysytty

Kirjoitetaanko Pariisin kahvi isolla vai pienellä alkukirjaimella?

Vastaus

Vastattu

Pienellä alkukirjaimella, koska ruokien ja ruokalajien nimet kirjoitetaan pienellä, vaikka niihin sisältyisi erisnimi (esim. pariisinperunat, bostonkakku).

Lähde

Kielitoimiston ohjepankki: https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/alkukirjain-esimerkkeja-pienes…

1 ääntä

Kommentit

Onko olemassa ruoka- tms. laji, jonka vakiintunut nimi on "pariisinkahvi" (kuten
karjalanpiirakka, runebergintorttu, caesarsalaatti, jotka sitä paitsi ovat yhdyssanoja)? Ei löytynyt pikaisella verkkohaulla. Voisiko se olla tuotemerkki (silloin tietysti isolla) tai ote matkakertomuksesta: minulle Pariisin kahvit maistuivat erilaisilta kuin...