Kirjoitan elämän kertaa. Olen eronnut. Takana on 18 vuoden avioliitto ja siitä neljä lasta. Minulla on myös ennen avioliittoa, avioliiton ulkopuolinen suhde,…

Kysytty

Kirjoitan elämän kertaa.

Olen eronnut. Takana on 18 vuoden avioliitto ja siitä neljä lasta.

Minulla on myös ennen avioliittoa, avioliiton ulkopuolinen suhde, josta syntyi tyttö.

Voinko kirjoittaa totuuden siitä mitä suhteessa on tapahtunut, ilman että näiden suhteiden vasta puoli hyväksyy sen että asiasta kirjoitetaan? Tarkoitus olisi kirjoittaa ilman nimiä, mutta asiasta vähänkään tietävät kenestä on kyse, vaikka nimiä ei käytettäisi.

Mitä oikeuksia kirjoittajalla on oman elämän suhteista ilman että siitä pitää saada lupa suhteen toiselta osapuolelta? Vai onko kielletty kirjoittamasta vanhoista suhteista?

Vastaus

Vastattu

Kansalaisen perusoikeuksiin kuuluu sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla.  (Suomen perustuslaki, 2. luku 12. §).

Sananvapauteen liittyy myös vastuu: ihan mitä tahansa ei saa sanoa. Mm. rikoslain 24. luku 8. – 10. §:ssä määritellään tekoja, joista voi jälkikäteen tulla seuraamuksia. Tällaisia tekoja ovat mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen tai kunnianloukkaus.

Ajantasainen lainsäädäntö Finlex.fi https://finlex.fi/fi/.

Myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset turvaavat yksityisyyden suojan sekä ihmisarvon kunnioittamisen. YK:n voimassa olevat ihmisoikeussopimukset https://um.fi/yk-n-voimassa-olevat-ihmisoikeussopimukset.

Tiellä sananvapauteen: suomalaisen sananvapauden ja sensuurin muistikirja https://sananvapauteen.fi/.

Ihan kaikkea ei siis saa sanoa tai kirjoittaa. Varmimman vastauksen saat lainsäädännön asiantuntijalta.

2 ääntä

Kommentit

Ei ehkä kannata, sillä noista tulee yleensä ikäviä, pitkiä ja kalliita oikeusprosesseja.
Pöytälaatikkoon voit kirjoittaa, josta ehkä joku löytää ja julkaisee asianomaisten jo ollessa majan mailla.