Kirjoitan elämäkertaa. Tutkimani henkilö on kantakortin mukaan komennettu elokuussa 1940 8.Prikaatin krh-komppaniaan, jossa hän palveli kesäkuuhun 1941 eli…

Kysytty

Kirjoitan elämäkertaa. Tutkimani henkilö on kantakortin mukaan komennettu elokuussa 1940 8.Prikaatin krh-komppaniaan, jossa hän palveli kesäkuuhun 1941 eli jatkosodan syttymiseen asti.

Onko Teillä mitään vihjettä, missä tällainen 8.Prikaati on toiminut välirauhan aikana?

Vastaus

Vastattu

Jatkosodan historia -teossarjan ensimmäisestä osasta löytyi tieto, jonka mukaan 8. Prikaati toimi 28.2.1941 Onttolassa, IV Armeijakunnan alaisuudessa. Siitä muodostettiin liikekannallepanossa Jalkaväkirykmentti 8.

Lähteitä:

  • Jokipii, M. (toim.) (1991). Tuntemattoman sotilaan rykmentti: Jalkaväkirykmentti 8:n historia. WSOY.
  • Reini, K. O. et al. (1988). Puolustusvoimat vuosien 1940 ja 1941 rauhan aikana. Julkaisussa: Jatkosodan historia. 1, Talvisodasta jatkosotaan ; Sota alkaa, 44-163.