Kirjoitan Changemaker-nuorisoverkoston puolesta. Vapaaehtoisemme tuottavat todella hienoa Globalisti-lehteä globaalin oikeudenmukaisuuden teemasta. (Lehti on…

Kysytty

Hei!

Kirjoitan Changemaker-nuorisoverkoston puolesta. Vapaaehtoisemme tuottavat todella hienoa Globalisti-lehteä globaalin oikeudenmukaisuuden teemasta. (Lehti on olemassa sekä painettuna että sähköisenä, tästä linkistä pitäisi avautua sähköisen lehden: http://issuu.com/tekoja/docs/globalisti13_1_final_web) Ovatkohan kirjastot kiinnostuneita ottamaan lehtemme lehtisaleihinsa? Kuinka lehteä voisi tarjota?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot tilaavat maksulliset lehtensä pääosin kertarysäyksellä syksyisin välittäjälle lähetettävillä listoilla. Ilmaislehtien esillepano kirjastoissa riippuu taas kokonaan siitä, onko ns. vapaata tilaa tarjolla vai ei. Useimmissa kirjastoissa on jonkinlainen tila kansalaisten tiedotteille ja paikallislehdille, ja tällaiseen tilaan voi oman lehtensä viedä tarjolle. Vakinaisen paikan saaminen edellyttää kuitenkin yhteydenottoa kirjaston johtajaan ja asiasta sopimista.

Mitään helppoa ja halpaa tapaa saada paperilehti esille "kaikkiin" kirjastoihin ei valitettavasti ole olemassa. Julkisuudesta, esilläolosta ja näkyvyydestä käydään ankaraa kilpailua ja tarjonta on valtavaa. Kirjastoilla on usein suuria vaikeuksia saada edes ns. paikallista tarjontaa mahtumaan esille.

Kun lehti on tarjolla myös verkkomuotoisena, saattaisi olla järkevää keskittyä kertomaan sen olemassaolosta ja osoitteesta. Kirjastot.fi-sivustolla on keskustelupalstoja (http://www.kirjastot.fi/fi-FI/foorumit/group.aspx), joista Pienkustantajien uutuuksia voisi olla yksi tällainen tiedotuskanava.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto