Kirjeessään "Kirje 1940-2-21" Presidentti Kyösti Kallio kertoo, että "mukana seuraa muistoruno Paavosta", jossa Paavo viittaa hänen tyttärensä Kainon…

Kysytty

Kirjeessään "Kirje 1940-2-21" Presidentti Kyösti Kallio kertoo, että "mukana seuraa muistoruno Paavosta", jossa Paavo viittaa hänen tyttärensä Kainon aviomieheen Paavo Pihlajamaahan, joka kaatui 28.1.1940 Kuhmossa. Runo ei kuitenkaan ole taltioidun kirjeen liitteenä (ks. https://kyostikallio.fi/kirje-1940-2-21-helsinki/).

Kysymys on, mistä tuon runon ja muita tietoja Paavon kaatumisesta voisi saada?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runoa ei löytynyt Kalliota käsittelevästä kirjallisuudesta. Runo on voinut säilyä jossakin arkistossa tai sukulaisten hallussa. Asiaa voisi tiedustella esimerkiksi Kansallisarkistosta tai Keskustan ja maaseudun arkistosta, https://keskusta.fi/yhteystiedot/keskustan-ja-maaseudun-arkisto/

Paavo Pihlajamaasta löytyi sangen vähän tietoa. Vanhoista sanomalehdistä löytyy muutamia uutisia, joissa hänet mainitaan, mutta mahdollinen kuolinilmoitus osunee vuodelle, jonka digitoidut sanomalehdet eivät ole vapaasti saatavilla.

Löytämäni Kuhmon sotatapahtumat eivät suoranaisesti selitä Pihlajamaan kaatumista. Lisää tietoa Kuhmon sotatapahtumista on seuraavissa teoksissa:

  • Kuoleman kujanjuoksu-Talvisota Kuhmon rintamalla, Väinö Mononen, Alfamer Oy. ISBN 952-472-043-4
  • Kymmenen yhtä vastaan: Kuhmon taistelut 1939 - 1940, Niilo Kivakka, WSOY 1977, ISBN 951-0-08309-7
  • Kuhmo talvisodassa, Hjalmar Siilasvuo, Otava 1944

sekä osoitteessa https://www.talvisotakuhmossa.fi/index_asp_1178681861.html

Paavo Pihlajamaan tiedot tiiviisti: https://www.sotapolku.fi/henkilot/pihlajamaa_paavo-aatos_1913-12-31_nivala/

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Toistaiseksi digitoiduissa ei-avoimissa lehdissä ei ole kuolinilmoitusta, eikä muutenkaan juuri mitään informaatiota jota yllä linkitetty Sotapolku ei sisältäisi. Ellei sitten kahta valokuvaa Pihlajamaasta lasketa.

Pihlajamaan 18.2.1940 pidetyistä sankarihautajaisista Nivalassa oli 20.2. lyhyt yhden kappaleen mittainen uutinen Ilkka-, Kaiku-, Kaleva- ja Liitto-lehdissä. Anoppi Kaisa Kallion läsnäolo mainitaan.

Täydennys: tuoreimmista lehdistä löytyi Antero Komulaisen kolumni Kuhmolainen-lehdessä 18.6.2019, jonka mukaan Pihlajamaa "kuoli Kuhmossa Jämäksen kasarmin pommituksissa 28. päivänä tammikuuta 1940".

Kuhmon kaupungin sivuilla olevassa 9. divisioonan esikunnan sotapäiväkirjassa mainitaan tapaus tuolla samalla päivämäärällä, 28.1.40: https://www.kuhmo.fi/wp-content/uploads/2017/08/9.-Divisioonan-esikunna…