Kirjastonhoitaja! Tiedätkö, onko runo / ajatus "Tavoittaa valo ja varjo. Tämä merkitsee herkkävaistoista tutkimusmatkaa maastossa, joka on ilmaisemattoman ja…

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja!
Tiedätkö, onko runo / ajatus "Tavoittaa valo ja varjo. Tämä merkitsee herkkävaistoista tutkimusmatkaa maastossa, joka on ilmaisemattoman ja ilmaisun rajamaata" runoilija Pascal Quignardilta?
Ja jos, niin mistä teoksesta, kenen suomentama?
Jos ei sieltä, niin mistä?

Entä ranskalainen kirjailija Nicolas Bouvier... onko häneltä suomennettu mitään ja mitä ylipäätän tiedätte hänestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys nro 1:

HelMet-tietokannasta ja Fennicasta löytyy vain yksi Quignardin teos, joka on käännetty:
Kaikki elämän aamut / Pascal Quignard ; suomentanut Annikki Suni /
Helsingissä : Otava, 1992
--> valitettavasti en löytänyt kyseistä sitaattia ko. kirjasta.

Kysymys 2:

FENNICA-bibliografiasta (https://fennica.linneanet.fi/ ) ei löytynyt viitteitä Nicolas Bouvier'n teoksiin, joten häntä ei liene suomennettu. Yliopistokirjastoista löytyy hänen teoksiaan, myös Helmet-kirjastoista löytyy yksi englanniksi The Japanese chronicles.

Wikipediasta löytyy hänestä myös mukavasti tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Bouvier