Kirjastonhoitaja! Olisiko teillä suositella jotakin vastaavaa kirjailijaa kuten Jude Deveraux, Danielle Steel, Judith Kranz tai Kristin Hannah? Tiedän esim…

Kysytty

Moi kirjastonhoitaja!

Olisiko teillä suositella jotakin vastaavaa kirjailijaa kuten Jude Deveraux, Danielle Steel, Judith Kranz tai Kristin Hannah?

Tiedän esim. että Deverauxia ja Steeliä lainataan paljon, joten esim. jonkinlainainen lainaustilasto saattaisi auttaa minua hyvän kirjailijan etsimisessä. Tai jonkinlainen bestseller tilasto. Yritin etsiä erilaisilla hakusanoilla Helmetistä, mutten löytänyt.

Kirjailijan kirjoissa saisi olla esim.
romantiikkaa
historiaa
jännitystä
ihmissuhdedraamaa
mielenkiintoinen juoni

Uskon, että tähän kysymykseen osaisi parhaiten vastata sellainen henkilö, joka itsekin pitää noista mainitsemistani kirjailijoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on melko laaja, ja seuraava poiminta perustuu näköhavaintoihin sekä Helmet-kirjastojen valikoimista löytyvään suomennettuun viihdekirjallisuuteen. Mainittujen kirjailijoiden lisäksi suosituimpia viihteentekijöitä ovat muun muassa seuraavat: Elizabeth Adler, Cecelia Ahern, Lucilla Andrews, Melissa Bank, Maeve Binchy, Barbara Taylor Bradford, Madeleine Brent, Jacqueline Briskin, Sandra Brown, Philippa Carr (on sama kuin Victoria Holt), Diane Chamberlain, Jackie Collins, Shirley Conran, Catherine Cookson, Janet Dailey, Dorothy Eden, Lucinda Edmonds, Julie Ellis, Helen Fielding, Joy Fielding, Diana Gabaldon, Catherine Gaskin, Jane Green, Georgette Heyer, Isabelle Holland, Linda Howard, Susan Isaacs, Elaine Kagan, Cathy Kelly, Marian Keyes, Sophie Kinsella, Judith Lennox, Judith McNaught, Tamara Mckinley, Judith Michael, Belva Plain, Nora Roberts, Nicholas Sparks ja Phyllis A. Whitney. Helmet-palvelussa kannattaa asiasanana käyttää termiä "viihdekirjallisuus". Hyvä apuväline on myös englanninkielinen tietokanta http://www.fantasticfiction.co.uk/rankingsr.htm. Sieltä löytyy muun muassa 250 suositun viihdekirjailijan ja henkilötiedot ja koko tuotanto kirjankansikuvineen.