Kirjastonhoitaja! Muistelin lapsuuttani tuossa muutama viikko sitten, ja katselin vanhoja Taotao -piirrettyjä youtubesta. Heräsi kysymys, mahtaisikohan Taotaon…

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja!

Muistelin lapsuuttani tuossa muutama viikko sitten, ja katselin vanhoja Taotao -piirrettyjä youtubesta. Heräsi kysymys, mahtaisikohan Taotaon tarinoilla olla jotain yhteistä taolaisuuteen. Onkohan tarinoissa taolaisia opetuksia? Ainakin alkutunnari on mielestäni hyvinkin taolaiseen tapaan rakennettu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Japanilaisessa mangassa ja animessa on tutkimuskirjallisuudessea sanottu olevan taolaisuudenn, animismin ja sintolaisuuden teemoja. Taotao -piiretystä ei valitettavasti näytä tutkimuskirjallisuudessa tästä näkökulmasta löydy kirjallisuutta.

Yleistä lähdekirjallisuutta teemasta:
Anime and philosophy : wide eyed wonder
Josef Steiff and Tristan D. Tamplin [editors], Tristan D Tamplin
Chicago, Ill. : Open Court, 2010. - 348 s. : kuv.
ISBN 978-0-8126-9670-7

Kyoto Animation : a critical study and filmography
Dani Cavallaro
192 s. ; 23 cm
Filmo. Biblio. Index.
ISBN 9780786470686

The Routledge companion to religion and film
ed. by John Lyden
London : Routledge, 2011. - 500 s.
ISBN 978-0-203-87475-2

Miyazaki's animism abroad : the reception of Japanese religious themes by American and German audiences
Eriko Ogihara-Schuck
Jefferson, North Carolina : McFarland & Company, Inc. Publishers, 2014. - 230 s. : kuv
:Includes bibliographical references and index
ISBN 978-0-7864-7262-8

The Taoof Miyazak /Beth E.Olsen, 2011
http://media.proquest.com/media/pq/classic/doc/2388668491/fmt/ai/rep/NP…