Kirjastonhoitaja Haluan kysyä erään suomalaisen runon nimeä. Löysin jokin aika sitten instagramista Pentti Holapan kirjoittaman runon. Se oli hyvin kaunis…

Kysytty

Hei Kirjastonhoitaja
Haluan kysyä erään suomalaisen runon nimeä. Löysin jokin aika sitten instagramista Pentti Holapan kirjoittaman runon. Se oli hyvin kaunis. Runon nimeä ei ollut mainittu eikä teosta, jossa se on julkaistu. Eli mikä on seuraavan runon nimi:
"On ystävyyttä. Sitä ilman tukehtuu
Ystävyyttä hengitetään. Se on happea, elämä sitä tuottaa - planktonit, havumetsät ja tropiikki.
Ihminen on susi, yksinäinen peto ja kaipaa laumaa:
Ihminen on ihmiselle aamukaste ja iltarusko, jäätynytkin vesi kukkii ikkunaruudussa.
Kauneutta on.
Muille eläimille ihminen on ihminen.
Myötätunto on suojattomien ohut panssari."
Saisinko myös kokoelman nimen?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksen säkeet eivät ole itsenäinen runo, vaan ainoastaan ote pitemmästä tekstistä. Kokonaisuudessaan yli neljän sivun mittainen Jouluruno 1995 sisältyy Pentti Holapan kokoelmaan Älä pelkää! (WSOY, 1997).