Kirjastonhoitaja! :) Haluaisin tiettää, mitä nimi Claudia tarkoitta? Kiitos.

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja! :) Haluaisin tiettää, mitä nimi Claudia tarkoitta? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Claudia on naispuolinen vastine miehennimelle Claudius. Molemmat pohjautuvat latinan sanaan ”claudus” (”ontuva, rampa”). Nimi esiintyy myös kirjoitusasussa Klaudia, joka löytyy suomen ortodoksisesta kalenterista 18.5. Nimen iiriläis-englantilainen muunnos on Gladys, ranskalaisia muotoja ovat Claude (myös miehen nimi) ja Claudine.
Suomessa Claudia yleistyi vasta 1900-luvun jälkipuolella, Klaudia jo vuosisadan alussa. Kaikkiaan muoto Claudia oli vuoteen 2007 mennessä annettu noin 770 tytölle, Klaudia lähes tuhannelle. 1900-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa nimi on ollut suositumpi muodossa Claudia, luultavasti osaksi saksalaisen huippumalli Claudia Schifferin (s. 1970) ansiosta. Toinen tunnettu nimenkantaja on italialainen filmitähti Claudia Cardinale (s. 1938).
Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta voit katsoa etu- ja sukunimien lukumäärät vuosikymmenien aikana suomessa: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/

Saarnikallio/Suomalainen: Suomalaiset etunimet. Gummerus, 2007
Lempiäinen: Suuri etunimikirja. WSOY, 1999