Kirjastoalalle vaaditaan korkeakoulututkinnon lisäksi 60 op laajuidet kirjasto- ja informaatioalan opinnot. Ymmärtääkseni joissain ammattikorkeakouluissa voi…

Kysytty

Kirjastoalalle vaaditaan korkeakoulututkinnon lisäksi 60 op laajuidet kirjasto- ja informaatioalan opinnot. Ymmärtääkseni joissain ammattikorkeakouluissa voi suorittaa 60 op diplomin aiheesta. Avoimen yliopiston puolelta löydän pelkästään aineopintokokonaisuuksia (35 op).

Tampereen yliopisto tarjoaa informaatiotutkimuksen aine- ja syventäviä opintoja (35-60 op). Kelpaako tällainen 60 op setti (ilman perusopintoja) kirjastoalan pätevyydeksi korkeakoulututkinnon lisäksi? (https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/informaatiotutkimuksen-aine-ja…)

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saat varmaan parhaiten tietoa asiasta ottamalla yhteyttä kirjastoalan koulutusta järjestäviin tahoihin, esimerkkinä mainitsemasi Tampereen yliopisto avoin.tau@tuni.fi, puhelimitse 0294 520 200 tai Seinäjoen ammattikorkeakoulu https://www.seamk.fi/kaikki-koulutukset/tradenomi-amk-kirjasto-ja-tieto….

3 ääntä

Kommentit

Kirjastoalan "pätevyyteen" riittää korkeakoulututkinto ja sen ohessa suoritetut 60 op kirjastoalan opintoja. Alempi korkeakoulututkinto pätevöittää KVTES:in mukaan kirjastovirkailijaksi ja ylempi esim. kirjastonhoitajaksi. Eli olet pätevä hakemaan kun olet suorittanut 60 op kirjastoalan opintoja (joko AMK:n Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi tai avoimen yliopiston informaatiotutkimuksen perus- ja aineopinnot).