Kirjasto ajaa alas ellibsin e-kirjaston. Uutta e-kirjastoa voi käyttää vain ne, joilla on varaa kalliisiin uusiin laitteisiin. (Ei toimi kuin uusissa…

Kysytty

Kirjasto ajaa alas ellibsin e-kirjaston. Uutta e-kirjastoa voi käyttää vain ne, joilla on varaa kalliisiin uusiin laitteisiin. (Ei toimi kuin uusissa laitteissa ohjelmistopäivityksen vuoksi.) Millä kirjasto hoitaa tulevaisuudessa palvelut vähävaraisille? On monia syitä miksi kaikki ei voi käydä kirjastossa lainaamassa kirjoja (kulkuyhteydet, allergiat yms.) saako jatkossa lainaksi uuden laitteen jolla voi lukea e-kirjoja!

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti E-kirjastoa voi toistaiseksi käyttää vain puhelimelle tai tabletille ladattavalla sovelluksella. E-kirjasto julkaistaan ensin mobiilisovelluksena, koska tilastojen mukaan suurin osa käyttäjistä käyttää e- ja äänikirjoja mobiililaitteilla. Vanhempia ohjelmistoversioita käyttävillä laitteilla ei voida taata riittävää tietoturvaa, siksi E-kirjasto ei toimi niillä.  E-kirjastosta on tulossa jatkossa versio, jota voi käyttää selaimella (tietokoneella). Kehitystyötä tämän eteen tehdään jo tänä vuonna, mutta versio ei ehdi julkaisuun vielä vuonna 2024. Tarkempi aikataulu selviää myöhemmin.

E-kirjasto | Kansalliskirjasto

6 ääntä

Kommentit

Tämäkin touhu osoittaa jälleen, miten verovaroilla perustetaan ja toimitetaan palveluja, jotka eivät palvele kaikkia. Onhan syrjivää jo sekin, että palvelua voi käyttää vain älypuhelimella tms, jollaista ei ole kaikille.

Niin, syrjivää on sekin, että käteistä ei voi enää käyttää kaikkialla, sillä eihän meillä vanhemmilla ihmisillä mitään pankkikortteja ole, kun on aina käytetty rahaa maksuvälineenä. Sekin taitaa olla perustuslain vastaista, että maksuvälineeksi ei sitten euro kelpaakaan, vaan pitää olla jotain kortteja. Taitaa silti perustuslaissa olla edelleen Suomen valuutta markka? Syrjivää on myös se, että maksetaan TV-lupamaksua, vaikka TV:tä ei edes omista. Että löytyy näitä syrjintätapauksia muitakin.

Yle-vero ja TV-lupamaksu, täysin sama asia. Aikaisemminkin raha meni paljon muuhunkin rahoittamiseen ja toisiin taskuihin, aivan kuten nykyisinkin. Voihan lauseen muotoilla toisinkin, esim. miksi maksan Yle-veroa, kun kerran Yleä en tarvitse, enkä käytä?