Kirja, jossa päästään komerosta maanalaiseen salahuoneeseen?

Kysytty

kirjassa on talo, jonka salainen alakerta on maan alla. Perheen isä joutuu pakenemaan jotain, hän menee komeroon, josta on hissi alas. Päähenkilö on poika, joka löytää hissin ja alakerran. Muuta en muistakaan, oli niin pieni lukiessani kirjan, että aloin kaivaa kotitaloni takaseinälle käytävää... Kyseessä on ilmeisesti nuortenkirja, joka on ilmestynyt 1950 luvulla.

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla Mary Nortonin kirja Kätkijät? Tosin kätkijät ovat peukaloisia, jotka asuvat keittiön lattian alla. Linkki Wikipedia Linkki Risingshadow

Vaikuttava hissillä pakenija/kulkija oli 1960-luvulla agentti 86. Kirjat tosin julkaistiin vasta 1970. Linkki Iltalehti 21.1.2018 Linkki Kirjasampo.