KIRJANSITOJANLIIMA Hei! Ostan usein Kierrätyskeskuksesta tai muusta vastaavasta myymälästä muutaman vuoden tai vuosikymmenen takaisia tietokirjoja, joita ei…

Kysytty

KIRJANSITOJANLIIMA
Hei! Ostan usein Kierrätyskeskuksesta tai muusta vastaavasta myymälästä muutaman vuoden tai vuosikymmenen takaisia tietokirjoja, joita ei enää kirjakaupoista saa, mutta joita pidän aiheensa ja esitystavan puolesta mielenkiintoisina. Ne ovat monesti kaltoin kohdeltuja, ja selkämyksessä ja kansissa saattaa olla repeytymiä. Mikä on suositeltava liima esim. selkämyksen tai kansien vahvistamiseksi tai kirjan sisäosan liimaamiseksi takaisin kiinni kansiin? Joskus olen kokeillut Erikeeperiä, mutta tulos on ruma. Mikä on ammattimaisten kirjansitojien käyttämä liima? Myydäänkö sitä pienissä pakkauksissa ja mikä olisi sopiva taho kysellä saatavuutta?
Terveisin Matti

Vastaus

Vastattu

Hei,

kirjastoissa kirjojen korjaamiseen käytetään yleensä yleisliimaa, kuten Erikeeperiä, harsoteippiä tai kontaktimuovia. Tärkeää on myös sidonnan muut vaiheet, esimerkiksi kuivuminen ja prässit. Kirjansitomiseen on olemassa myös erilisiä liimoja, kuten tämä:

Kirjansidontaliima - Hobby Point

Tässä on myös kirjansidonnasta kuvitettu ohje vuodelta 2014:

Inspiratikka: Kuvitettu ohje: KIRJANSIDONTA