Kirja joka sisältää aforismeja jonka on kirjoittanut/koonnut 1300?-luvulla luostarista erotettu munkki(?) Niin no varmaa siis että siinä oli ajatuksia, ja…

Kysytty

Kirja joka sisältää aforismeja jonka on kirjoittanut/koonnut 1300?-luvulla luostarista erotettu munkki(?)

Niin no varmaa siis että siinä oli ajatuksia, ja vanha ja munkista enkä erottamiseskaan varma ole.

Selviääkö näillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikea on löytää tähän yksiselitteistä ehdokasta. Tarjoan tässä aluksi kahta, joista jälkimmäinen ei täytä ajallista ehtoa (eli on myöhempi)

Llull, Ramon (n. 1235-n. 1316)
Ylistän rakastettuani. - Helsinki, 1983.

Gracian, Baltasar (1601-1658)
Maallisen viisauden käsikirja. - Porvoo, 1994.
(aikaisempi suomennos nimellä Viisauden käsikirja)

Gracian, Baltasar
Sankarin taskupeili. - Porvoo, 1996.

Gracian oli jesuiittaveljeskunnan jäsen, joka epäilyttävinä pidettyjen mielipiteidensä vuoksi erotettiin opetustehtävästään.

Muita vaihtoehtoja (lähinnä keskiaikaisia, joitakin myöhempiäkin):

Boethius (n. 485- n. 525)
Filosofian lohdutus

Tuomas Akvinolainen (1225-1274)
Usko ja rukous : apostolisen uskontunnustuksen ja Herran rukouksen selitys
Summa theologiae

Fransiskus Assisilainen (1181/1182-1226)
Kutsu köyhyyteen : kootut kirjoitukset

Anselm Canterburylainen (1033/1034-1109)
Jumala ihmiseksi : minkä tähden Jumala tuli ihmiseksi
Ymmärrystä etsivä usko

Bonaventura (1221-1274)
Sielun matka Jumalaan
Pyhä Franciscus ja rouva Köyhyys : pyhän Franciscuksen romanssi rouva Köyhyyden kanssa

Tuomas Kempiläinen (1380-1471)
Kristuksen seuraamisesta
Ruusutarha : valittuja kirjoituksia
Sielun kaipuu

Erasmus Rotterdamilainen (n. 1466-1536)
Tyhmyyden ylistys
Kultainen kirja : nuorten hyvistä tavoista
Rukouksia

More, Thomas (1478-1535)
Utopia

Montaigne, Michel de (1533-1592)
Esseitä 1
(aikaisempia suomennosvalikoimia nimillä Esseitä, tutkielmia)

Machiavelli, Niccolo (1469-1527)
Ruhtinas
Valtiollisia mietelmiä

Luther, Martti (1483-1546)
Ajatuksia elämästä, ilosta ja onnesta
Ajatuksia miehestä, naisesta ja avioliitosta
En minä kuole - vaan elän
Pöytäpuheita

Teresa Avilalainen (1515-1582)
Elämäni
Sisäinen linna

Ristin Johannes/Juan de la Cruz (1542-1591)
Elävä rakkauden liekki
Pimeä yö

Loyola, Ignatius de (1491-1556)
Hengellisiä harjoituksia
Pyhiinvaeltajan kertomus

Pascal, Blaise (1623-1662)
Mietteitä
Geometrisestä mielestä ja muita pohdiskeluja

Yllä oleva lista ei ole täydellinen eivätkä monet siihen sisältyvät taida sisältää yhtäkään kysytyn kirjan ehtoa.