Kiitos taannoisesta liikennevaloaiheisesta vastauksestanne ja nyt minulla olisi toinen samoihin opastimiin liittyvä kysymys. Nimittäin ainakin joissakin…

Kysytty

Kiitos taannoisesta liikennevaloaiheisesta vastauksestanne ja nyt minulla olisi toinen samoihin opastimiin liittyvä kysymys. Nimittäin ainakin joissakin opastimissa vilkkuu sellaiset pienet valkoiset valot, yleensä vähän ennen kuin punainen valo vaihtuu vihreäksi. Mitä ovat nämä pienet, vilkkuvat valaisimet?

Vastaus

Vastattu

Liikennevaloissa näkyvä pieni valkoinen valopiste on joukkoliikenteen liikennevaloetuuksiin viittaava merkkivalo.

Valopilkkuun ei tarvitse tavallisen autoilijan tai jalankulkijan kiinnittää mitään huomiota, koska se antaa tietoa joukkoliikenteen kuljettajille sekä huoltohenkilökunnalle.
Kyseinen merkkivalo esimerkiksi ilmoittaa raitiovaunun tai linja-auton kuljettajalle, että hänen liikennevälineensä on havaittu ja että sen kulkeminen risteyksestä vaikuttaa vihreän valon kestoon.

Joukkoliikenne-etuuksien ilmaisemisessa ja kontrolloimisessa on käytetty valkoisen merkkivalon lisäksi aikaisemmin erilaisia valomajakoita esimerkiksi raitiovaunujen liikennevaloetuuksissa.

Lähteet:

https://yle.fi/a/3-7043153

http://www.liikennevalot.info/tieto/valopilkku.shtml