Kiitoksia uudesta kirjastopalvelusta :) Kuulin radiosta osan haastattelusta uudesta kirjastokino-palveluista, ja eilisen 'tv-kokeiluni' herätti kysymyksen,…

Kysytty

Kiitoksia uudesta kirjastopalvelusta :)
Kuulin radiosta osan haastattelusta uudesta kirjastokino-palveluista, ja eilisen 'tv-kokeiluni' herätti kysymyksen, onko mahdollista katsoa android-telkkarin nettiyhteyden kautta kirjastokino-palveluista elokuvia ? Onko esim GooglePay:ssa ladattavissa sovellusta, joka helpottaisi kovasti tämän palvelun käyttöä telkkarin kautta. Kyllä tabletilla on helppo katsoa, mutta silmät rasittuvat pienellä ruudulla.

Vastaus

Vastattu

   Tämä mahdollisuus riippuu television ominaisuuksista. Android-televisioissa on oma nettiselain, jolla voi koettaa käyttää Kirjastokinoa. Valitettavasti televisioiden selaimet ovat yleensä käytettävyydeltään aika huonoja ja kaukosäätimellä on hankala korvata näppäimistöä.

Parempi vaihtoehto on Chromecast, jollainen voi olla sisäänrakennettuna televisioon tai sen voi hankkia myös erillisenä lisälaitteena. Kun televisiossa on Chromecast, niin tabletin näytön voi toistaa television kautta. Tähän tarvitaan Google Home –sovellus, jonka voi ladata Google Play –kaupasta. Tällä sovelluksella tabletin näytön voi peilata televisioon eli kun Kirjastokino pyörii tabletilla, niin se näkyy myös television ruudulla.

Kolmas vaihtoehto on kytkeä tabletti johdolla suoraan television HDMI-liitäntään. Tämäkin toiminnallisuus riippuu television ja tabletin ominaisuuksista. Parhaassa tapauksessa tabletin näyttö alkaa heti näkyä tv:n ruudulla, mutta joskus laitteissa täytyy tehdä asetusmuutoksia, jotta tämä toimisi.

Lisätietoja aiheesta voi lukea Ylen Digitreenit-sivulta https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/30/digitreenit-nain-heijastat-kuvan-puhelimesta-tai-tabletista-tv-ruudulle.