Kiiruna on sekä lintu että kaupunki Ruosissa. Kysyisin onko sana suomea, saamea vai ruotsia?

Kysytty

Kiiruna on sekä lintu että kaupunki Ruosissa. Kysyisin onko sana suomea, saamea vai ruotsia?

Vastaus

Vastattu

Kiiruna on saameksi gīrun ja ruotsiksi kiruna. Etymologisen sanakirjan mukaan sana on lainaantunut suomeen saamen kielestä, mutta ruotsin osalta en löytänyt vastausta.

Lähde

Etymologinen sanakirja: kiiruna https://kaino.kotus.fi/ses/?p=qs-article&etym_id=ETYM_b0627304ba0f44b4e…

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiiruna-linnun nimi on ruotsiksi fjällripa. Pohjoisruotsalaisen kaupungin nimi on suomenkielinen; ruotsiksi se kirjoitetaan yhdellä i:llä: Kiruna. Vertaa Haaparannan kaupungin nimeä sijaintimaansa kielellä: Haparanda.

Ruotsin pohjoisimmassa kunnassa on kolme virallista vähemmistökieltä. Sen nimi on ruotsiksi Kiruna kommun, suomeksi Kiirunan kunta, meänkielellä Kierunan kunta ja saameksi Giron gielda. Ei tarvitse olla kielitieteilijä huomatakseen, että kaikilla on sama alkuperä. Pohjoissuomalainen yleissivistys riittää päättelemään, mikä nimistä on vanhin ja siten tullut lainasanana toisiin.