Kiinnostaisi tietää minkä suuruinen on Kiteen pyhäjärven levein ja kapein kohta puhutaan siis toiselta nimeltään Karjalan Pyhäjärvestä

Kysytty

Hei, Kiinnostaisi tietää minkä suuruinen on Kiteen pyhäjärven levein ja kapein kohta puhutaan siis toiselta nimeltään Karjalan Pyhäjärvestä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Karjalan Pyhäjärven leveintä ja kapeinta kohtaa ei saatavilla olevista lähteistä löytynyt. Kiteen kunnalla on karttapalvelu osoitteessa https://kitee.karttatiimi.fi/, jossa pystyy arvioimaan välimatkoja ”Mittaa” -toimintoa käyttämällä. Palvelu koskee järven Suomen puoleista osaa.

Karttapalvelun suuntaa antavien mittaustulosten perusteella järven levein selkä olisi sen eteläosassa sijaitseva Lentteenselkä Pirttiluodosta Pappilanniemeen mitattuna. Kapein kohta puolestaan vaikuttaisi olevan Syrjälänsalmi.

Lähteet:

Karjalan Pyhäjärvi Ry: Yleistä Pyhäjärvestä

Kiteen kunnan karttapalvelu: https://kitee.karttatiimi.fi/

Suomen ympäristökeskuksen www-sivusto Natura 2000 -alueista: Valtioneuvoston päätös 2018 tietojen tarkistamisesta ja verkoston täydentämisestä: FI0700092 Pyhäjärven tikkametsät