Kiinan Kielletyn kaupungin tavat ja arki.

Kysytty

Kiinan Kielletyn kaupungin tavat ja arki.
Olen katsonut Bertoluccin elokuvan Viimeinen Keisari useasti.
Ja olen yrittänyt lukea viimeisen keisarin elämäkerran, mutta se oli mielestäni ikävystyttävä.
Osaisitteko te suositella minulle hyvin helppolukuista kirjaa/kirjoja , joissa kerrotaan Kielletyn kaupungin arjesta, silloin kun, keisarit siellä vielä elivät.

P.s. Entä oliko keisari Pu Yin kotiopettaja R. Johnson todellinen henkilö ja kirjoittiko hän tosiaan kirjan kokemuksistaan.? Onko se käännetty suomeksi?

Vastaus

Vastattu

Melko vähän on kirjoitettu suomeksi kielletystä kaupungista ja sen arkielämästä.

Pu Yi on tosiaan kertonut muistelmansa Liisa Ryömän suomentamassa teoksessa Viimeinen keisari : Taivaanpojan tie lohikäärmevaltaistuimelta Pekingin puutarhatyöläiseksi (1988)

Kirjailija Chang, Jung on kirjoittanut kirjat Kiinan viimeinen keisarinna (2013) sekä Villijoutsenet : kolmen kiinattaren tarina (1992)

Lisa See on kirjoittanut kirjoja naisten elämästä 1600-luvulta 1900-luvun puoliväliin. Lumikukka ja salainen viuhka sijoittuu 1800-luvun maaseudulle.

Haw, Stephen G. Kiina on tietokirja Kiinan historiasta esihistoriasta nykyaikaan. (2015)

Robert van Gulikin kirjat tuomari Deen tutkimuksista, kuvaavat kyllä tavallaan kiinalaista arkea. Ne sijoittuvat kuitenkin 600-luvulle. Kiinalaiset järvimurhat aloittaa Robert van Gulikin historiallisen salapoliisisarjan Kiinaan.

Geraldinen McCaughreab nuortenkirja Tuulien testaaja sijoittuu 1200-luvulle.

Uudemmasta arjesta Kiinassa kertoo Li, Kunwu ja Ôtié, P. sarjakuvat Minun Kiinani 1-3.

R. Johnsonista tai hänen muistelmistaan en löytänyt tietoa suomeksi.

0 ääntä

Kommentit

"R. Johnson" oli todellinen henkilö, ja tietoa löytyy ehkä paremmin, kun hakee koko oikealla nimellä: Reginald Johnston (1874–1938). Hänen muistelmakirjaansa Twilight in the Forbidden City (1934) ei ole suomennettu.