Keski-kirjastojen sivuilla oli ohje, että maakuntakirjastojen kirjoja voi tilata maksutta myös Keski-Suomeen. Sitten oli linkki Frank Monihakuun. Menin sinne,…

Kysytty

Hei, Keski-kirjastojen sivuilla oli ohje, että maakuntakirjastojen kirjoja voi tilata maksutta myös Keski-Suomeen. Sitten oli linkki Frank Monihakuun. Menin sinne, mutta en saanut koottua sellaista hakua, joka käsittäisi kaikki maakuntakirjastot. Aluekirjastot kyllä tuli yhdellä kertaa hakukohteeksi, mutta miten voi saada kaikki maakuntakirjastot kerralla saman haun piiriin? Siten saisi helposti katsottua, mitä aineistoa on maksuttomasti saatavissa omaan kirjastoon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maakuntakirjastojärjestelmä on lakkautettu vuonna 2018. Jyväskylän kaupunginkirjastokaan ei ole enää maakuntakirjasto. Kirjaston sivulla on ohjeet kaukolainaukseen, siellä kerrotaan myös, mitkä kirjastot lähettävät kaukolainoja maksuttomasti. https://www.jyvaskyla.fi/kirjasto/palvelut/kaukopalvelu

Valtakunnallista ja alueellista kehittämistehtävää hoitavan yleisen kirjaston muille yleisille kirjastoille antamat kaukolainat ovat maksuttomia. Aluekirjastojen haku on tässä käyttökelpoinen. Frank-palvelun hakuohjeessa sivun oikeassa laidassa kerrotaan: Aluekirjastojen monihaku = haku alueellista ja valtakunnallista kehittämistehtävää hoitavien kirjastojen, Maarianhaminan ja Varastokirjaston verkkokirjastoista sekä Melinda-yhteistietokannasta.  http://monihaku.kirjastot.fi/fi/