Kertooko joku kirja siitä kun lapselta kuolee äiti tai isä?

Kysytty

Kertooko joku kirja siitä kun lapselta kuolee äiti tai isä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi etsitkö kirjoja lapsille vai aikuisille eikä se, etsitkö kertomuksia vai kokemuksia. Kokoan listaan erilaisia kirjoja.

Kuvakirjoja lapsille:

  • Jalonen, Riitta: Tyttö ja naakkapuu (2004). Kirja, jossa kuvataan pienen tytön tuntemuksia sen jälkeen, kun isä on kuollut.
  • Saler: Karin: He, jotka jäävät jäljelle. 2019. Kuvakirja kertoo perheestä, jonka vanhemmat ovat kuolleet, isovanhemmat ja lapset jatkavat elämäänsä.

Kertomuksia ja romaaneja lapsille ja nuorille

  • Jägerfeldt, Jenny : Comedy queen. 2018. Nuortenromaani, jonka 12-vuotiaan päähenkilön Sashan äiti on kuollut. Sasha haluaa tulla koomikkojen kuningattareksi ja naurattaa ihmisiä.
  • Lindquist, Marita : Maleenan ilo (myös nimellä Maleenan joulu): 1977 "0-vuotiaan Maleenan äiti kuolee vähän ennen joulua. "Se jakoi kaiken aikaan ennen ja jälkeen, eivätkä ennen ja jälkeen muistuttaneet toisiaan." Maleenasta tuntuu, että maailmasta on ilo kadonnut. Maleenasta tuntuu, ettei hänen enää ole edes lupa olla iloinen. Saatuaan jouluksi kauan toivomansa lahjan, Maleena pelästyy omaa riemuaan ja itkee. Isä lohduttaa ja sanoo, että on oltava hyvillä mielin aina kun vain voi."
  • Lähde, Petja : Surunsyömä. 2018. Kirja, jossa 10-vuotiaan äiti on kuollut. Isä on sairastunut surunsyömään eikä Penttikään osaa olla niin kuin muut lapset.
  • Montgomery, L. M. Pieni runotyttö. Nuortenkirjojen klassikkoteoksessa 10-vuotiaan tytön isä kuolee ja koska äiti on kuollut jo aikaisemmin, tyttö muuttaa tätinsä luo asumaan.
  • Mäkelä, Hannu : Kai ja Pariisi. 1993. Kirja kertoo Kaista, jonka isä on kuollut. Äidillä on uusi miesystävä, josta Kai ei välitä ja hän haluaa siksi lähteä etsimään omaa isäänsä. Matkasta tulee seikkailu.
  • Porter, Max: Surulla on sulkapeite. Kertomus veljeksistä, joiden äiti on juuri kuollut. Pojat asuvat lastenkodissa eikä isä osaa tukea ja auttaa poikia. Poikien luo saapuu varis, joka lohduttaa ja auttaa. Joskus myös tunkee nokkansa asioihin, jotka eivät sille kuulu.
  • Salo, Outi :Puukenkäkesä. 1988. Romaani, jossa 7-vuotias tyttö viettää isänsä kanssa ensimmäistä kesää äidin kuoleman jälkeen.
  • Valmu, Leena: Veeran tiellä. 2010. Veera ei ole koskaan tuntenut isäänsä ja kun hänen äitinsä kuolee syöpään, tyttö muuttaa asumaan enonsa luo. Hän haluaa kuitenkin lähteä etsimään omaa isäänsä, koska tuntee olevansa ylimääräinen enon perheessä. Matka isän luo Lappiin on seikkailu.

Tietokirjoja:

Dyregrov, Atle : Lapsen suru. 1997 Surutyötä käsittelevä kirja.