Kerro kaikki mahdollinen orvokista..

Kysytty

Kerro kaikki mahdollinen orvokista..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Orvokit (Viola) on suku, johon kuuluu 400-500 lajia. Useimmat ovat monivuotisia ruohoja, joskus varpuja.
Ne ovat levinneet laajalle pohjoisella ja eteläisellä lauhkealla vyöhykkeellä sekä subtrooppisten ja trooppisten seutujen vuoristoihin. Monet lajit ovat toistensa kaltaisia ja vaikeasti erotettavia.

Suomen 13 alkuperäistä orvokkilajia on sopeutunut yhtämoneen erilaiseen elinympäristöön; lajinimet kuvaavatkin osuvasti niiden elinympäristöä, pelto- ja lehto-orvokki. Orvokkien monimuotoisuutta lisää niiden lajinsisäinen muuntelu ja lajien risteytyminen keskenään.

Monia lajeja kasvatetaan koristekasveina. Suomessa yleisimmin viljeltyjä lajikkeita ovat tarha- ja sarviorvokit. Tuoksuorvokeista saatavaa eteeristä öljyä käytetään hajusteena ja mm. eräiden liköörien
mausteena.

Kirjallisuutta aiheeseen:

Kasvien maailma 4. Otavan isokasvitietosanakirja. 1981
Kasvit 1. Weilin+ Göös 1994
Tammen suuri puutarhakirja 1. 1999

Lajikohtaisia kuvauksia on esim. seuraavissa teoksissa:
Pohjolan kasvit 1. Tammi 1994
Retkeilykasvio. Luonnontieteellinen keskusmuseo. Kasvimuseo 1998.

Aiheesta on myös lehtiartikkeleita, jotka löytyvät KATI- ja ALEKSI-tietokannoista. Molemmat tietokannat
ovat käytettävissä Oulun kaupunginkirjastossa. Perusteellisempaa tietoa kannattaa tiedustella esim.
Oulun yliopiston biologian kirjastosta http://www.kirjasto.oulu.fi/kirjastoyksikot/biologia/