Keravan kirjaston poistomyynti näkyy olevan valtakunnallinen uutinen (hs.fi 14.3.). Milloin ruvettiin järjestämään muissa kirjastoissa ajankohtaisuutensa…

Kysytty

Keravan kirjaston poistomyynti näkyy olevan valtakunnallinen uutinen (hs.fi 14.3.). Milloin ruvettiin järjestämään muissa kirjastoissa ajankohtaisuutensa menettäneen tai muuten vähän lainatun aineiston poistomyyntejä?

Vastaus

Vastattu

Kirjastoaineiston poistomyynnit tulivat mahdolliseksi vuonna 1986 voimaantulleiden lainsäädännöllisten muutosten myötä. Laeissa oli nyt ensimmäistä kertaa annettu selvä lupa ja ohjeet kirjastosta poistetun aineiston luovuttamisesta edelleen. Tähänastisten määräysten mukaan se oli tavalla tai toisella hävitettävä.

1.4.1986 voimaan tulleen kirjastolain (235/1986) 20§ kuuluu seuraavasti: "Kirjastosta poistettua aineistoa saadaan korvauksetta luovuttaa yleisten kirjastojen keskuskirjastolle ja maakuntakirjastolle sekä toissijaisesti muulle julkiselle kirjastolle, tutkimuslaitokselle tai muuhun tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Valtionosuutta vastaavaa osaa luovutetun aineiston arvosta ei näissä tapauksissa palauteta valtiolle."

Laissa peruskoulun, lukion ja yleisten kirjastojen valtionosuuksista (986/1985) 1.1.1986 voimaan tulleessa pykälässä 18a säädetään mm. seuraavaa: " -- kirjaston kokoelmista poistetusta toisen omistukseen luovutetusta aineistosta saatu maksu merkitään kokonaisuudessaan kunnan valtionosuusselvityksessä käyttökustannuksia vähentäväksi tuloksi".

Kirjastolaki salli poistetun kirjastoaineiston luovuttamisen ilmaiseksi tietyille laitoksille. Valtionosuuslaissa puolestaan mainitaan selvästi aineiston myyminen. Yksityisille henkilöille aineistoa ei siis saisi antaa ilmaiseksi, mutta myynnille ei pykälistä löytynyt minkäänlaista estettä.

Kirjojen myyntiä oli jo kesällä 1985 kokeiltu opetusministerin erikoisluvalla Haukivuoren kunnankirjastossa. Poistetun aineiston vapaan myynnin tultua mahdolliseksi ensimmäisinä ehtivät päätöksen kokoelmapoistojen myynnin aloittamisesta tehdä Vantaan ja Kouvolan kaupunginkirjastot. Vantaa sai oman myyntijärjestelynsä organisoitua jo vuoden 1986 puolella, Kouvolassa aloitettiin huutokaupalla 7.2.1987. Tampereella ensimmäiset poistomyynnit järjestettiin syksyllä 1987: kirjastosta poistettuja kirjoja myytiin 30.8. ja 22.11. yhteensä 4 366 nidettä.

Lähteet:
Myydäänkö kirjoja? : kirjastosta poistetun aineiston luovuttaminen. – Kirjastolehti 12/1986
Hannu Taskinen, Kirjoja myydään. – Kirjastolehti 12/1986
Maritta Naumanen, Huutokauppatunnelmaa Kouvolassa. – Kirjastolehti 3/1987
Tampereen kaupunginkirjasto–Pirkanmaan maakuntakirjasto, Toimintakertomus 1987