Kenen runossa suven yössä ne sousi Joutsenlaulu oli Valistuksen laulukirjassa

Kysytty

Kenen runossa suven yössä ne sousi Joutsenlaulu oli Valistuksen laulukirjassa

Vastaus

Vastattu

Niissä J. N. Vainion toimittamissa ”Valistuksen laulukirjoissa”, jotka pääsen näkemään, ei tällaista ”Joutsenlaulua” ole. Vuoden 1917 8. painoksessa ja vuoden 1945 33. painoksessa on Fredrik August Ehrströmin säveltämä ”Joutsen”, jonka sanoituksena on Johan Ludvig Runebergin runo ”Svanen” Yrjö Veijolan suomentamana. Laulu alkaa: ”Halk’ illan ruskon”.

Otto Mannisen kirjoittama runo ”Joutsenet” alkaa: ”Yli soiluvan veen ne sousi”. Tämä runo on yhdistetty suomalaiseen kansansävelmään lauluksi. Se sisältyy esimerkiksi Aksel Törnuddin toimittamaan ”Koulun laulukirjaan”, josta on useita painoksia.

Kumpikin laulu sisältyy nuottiin ”Kultaiset koululaulut vanhoilta ajoilta” (Tammi, 2008).

Otto Manninen on kirjoittanut myös runon ”Joutsenlaulua”. Se alkaa: ”Ui merta ne unten”. Sekin on sävelletty.