Kenen runo on Kun nuoruuden aika on ruusuinen ja riemuinen sen joka puoli...

Kysytty

Kenen runo on Kun nuoruuden aika on ruusuinen ja riemuinen sen joka puoli...

Vastaus

Vastattu

Säkeet ovat ruotsalaisen virsirunoilijan Lina Sandellin. Suomennos sisältyy evankeliseen laulukirjaan Siionin kannel. Vuoden 1910 laitoksessa se alkaa "Kun nuoruuden aika on ruusuinen, ja riemuinen on joka puoli" (322), vuoden 1961 uudistetussa laitoksessa "Kun nuoruuden aika on ruusuinen / ja riemukas sen joka puoli" (436) , vuoden 1999 laitoksessa "Kun nuoruuden aika on ruusuinen / ja onnelliselta se näyttää, -- " (298). Alkuperäinen suomennos on Emanuel Tammisen, 1999 julkaistu uudistettu suomennos Eija Harmasen. Vuoden 1961 laitokseen laulujen kieliasun nykyaikaistamisesta vastaavien nimiä ei erikseen mainita.

0 ääntä

Kommentit

On julkaistu jossakin muuallakin. Laulu on lapsuudesta tuttu, mutta siellä päin ei evankelisen liikkeen laulukirjoja tunnettu.

Valtakunnallisen, herätysliikkeistä riippumattoman Suomen Lähetysseuran laulukirjassa Hengellisiä lauluja ja virsiä, jota julkaistiin myös sidottuna samoihin kansiin kirkon virsikirjan kanssa "kakkososaksi".