Kenen kirjoittama lastenloru: "Äiti kerro satu mulle, vyyhtiä kun pidän sulle. Kerro vaikka viisi kuusi, ollessani kerinpuusi. Oli kerran silkun salkun nuori…

Kysytty

Kenen kirjoittama lastenloru: "Äiti kerro satu mulle, vyyhtiä kun pidän sulle. Kerro vaikka viisi kuusi, ollessani kerinpuusi.
Oli kerran silkun salkun nuori reipas miehen alku. Pieni pyöreä kuin papu, aina uuras äidin apu.
Ajoi hevosta kuin miesi, monet hauskat temput tiesi.
Siipimyllyn laittoi rantaan, kuperkeikan heitti santaan.
Paimenteli vasikoita, leivällensä väänsi voita.
Viilikehlon kermat kuori - niin, hän oli kovin nuori.

Mitä sitten - ah niin somma...
Sitten suukko äidin oma." (Tämä löytyi Googlen avulla, joten ei välttämättä ole ihan oikein. Itse muistin vain pari värssyä keskeltä.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Immi Hellénin runo "Äidin apulainen" vastaa kuvausta. Runo alkaa: "Äiti, kerro satu mulle, minä lankaa kerin sulle." Äidin apulainen on nimeltään Erkki.

Vanhin löytämäni julkaisu, jossa runo on, on "Walistuksen lasten lehti" vuodelta 1917 (nro 20). Lehdessä kirjoittajaksi on merkitty "I. H." Onnet-tietokannan mukaan kirjoittaja on Immi Hellén. Runo on myöhemmin julkaistu myös ainakin Aukusti Salon kirjassa "Lapsuuden kultamailla : alkukoulun ja kodin lukukirja II" (Otava, 1919) ja Aukusti Salon kirjassa "Uusi aapinen ja lukukirja" (Otava, 1922).

Lähteitä:

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta:

https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta

Äidin apulainen -runo:

Digi.kansalliskirjasto.fi, Walistuksen lasten lehti : Suomen lapsille ratoksi, 22.03.1917. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/976341?page=5

"Äiti kerro satu mulle" -haku Kansalliskirjaston digitaalisista aineistoista:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=%22%C3%A4iti%20kerro%20s…