Kenen ja mikä runo? Me olimme jätkiä kumpikin, Mikko ja minä...

Kysytty

Kenen ja mikä runo? Me olimme jätkiä kumpikin, Mikko ja minä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Viljo Kojon runo Muistoja menneiltä ajoilta, joka ilmestyi alunperin kokoelmassa Sininen pilvi (1920). Runo alkaa sanoin "Me oltiin jätkiä kumpikin"; "Mikko ja minä" löytyvät toisesta säkeistöstä:

Me oltiin jätkiä kumpikin
käsin känsäisin, housuin pihkaisin...

---

Nyt jätkänaskelin lampsittiin
tuhatmarkkaset lompsassa kaupunkiin
syyssontaista maantietä, Mikko ja minä.