Kelvenneelle Padasjoelle suunniteltiin 60-luvulla valtaisaa lomakeskusta. Mikä suunnitelmassa meni pieleen niin, ettei se toteutunutkaan?

Kysytty

Kelvenneelle Padasjoelle suunniteltiin 60-luvulla valtaisaa lomakeskusta. Mikä suunnitelmassa meni pieleen niin, ettei se toteutunutkaan?

Vastaus

Vastattu

Kelvenneelle 1960-luvun puolivälissä suunniteltu suurisuuntainen matkailukeskushanke jäi toteuttamatta, kun 1970-luvun alussa herättiin uhanalaisen Päijänteen suurjärvimaiseman suojelutarpeeseen ja Päijät-Hämeen seutukaavaliitto alkoi suunnitella 1971 alkaen Kelvenneen ympäristöön kansallispuistoa. Päijänteen kansallispuisto, jonka keskeinen osa Kelvenneen ainutlaatuinen harjusaari on, perustettiin 1993.

Lähteet:

Kantola, Arto (2023): Päijänne : koko tarina

Karvinen, Tea (2022): Kansallispuistot : Maamme luonnon helmet