Keittiössäni on nyt esiintynyt kuvan näköistä ötökkää. Haluaisin saada varmuuden, mikä ötökkä tämä on. Paljaaseen silmään näyttää mustalta, mutta kuvassa näkee…

Kysytty

Hei! Keittiössäni on nyt esiintynyt kuvan näköistä ötökkää. Haluaisin saada varmuuden, mikä ötökkä tämä on. Paljaaseen silmään näyttää mustalta, mutta kuvassa näkee paremmin, että on ruskea. Ovat n. 3mm kokoisia. En ole nähnyt toukkia/munia asunnossa. Oma päättely ollut leipäkuoriainen, koska on näkynyt vain keittiössä, yhtä olohuoneessa ollutta lukuunottamatta. Kiitos vastauksesta :)

Vastaus

Vastattu

Hei,

Googlen kuvahaun, sekä antamiesi sijaintitietojen perusteella kyseessä on tupakkakuoriainen. Tupakkakuoriainen syö mm. kuivia elintarvikkeita, siemeniä ja jyviä. Niitä on tavattu esimerkiksi myös riisissä, perunoissa, paprikassa ja rusinoissa. Laji on yleinen Suomessa ja niitä tavataan erityisesti elokuussa.

Lähteet:

Suomen Lajitietokeskus, Tupakkakuoriainen tupakkakuoriainen - Lasioderma serricorne | Esiintyminen | Suomen Lajitietokeskus