Keitä suomalaisia kirjailijoita kirjoittaa teoksiaan eri kielillä kuin vain suomella? Eli monikielisiä suomalaisia kirjailijoita.

Kysytty

Hei, keitä suomalaisia kirjailijoita kirjoittaa teoksiaan eri kielillä kuin vain suomella? Eli monikielisiä suomalaisia kirjailijoita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Emmi Itäranta ja Hannu Rajaniemi kirjoittavat suomen lisäksi englanniksi. Saksalaissyntyinen nykyinen suomalainen Roman Schatz kirjoittaa suomeksi ja saksaksi.

Alexandra Salmela on slovakialaissyntyinen kirjailija, joka asuu Suomessa ja kirjoittaa suomeksi ja slovakiksi. Zinaida Lindén on asunut suomessa vuodesta 1991 ja hän kirjoittaa ruotsiksi ja venäjäksi.

Laura Kyllösen Pro gradu -tutkielma Monikieliset kirjailijat : Kielen vaihtaminen ja kirjailijan identiteetti luettelee lisää monikielisiä kirjailijoita: "Ruotsiksi kirjoittavia kirjailijoita on muiden muassa Märta Tikkanen (1935), –Christer Kihlman (1930–) sekä Bo Carpelan (1926–2011). Suomesta löytyy myös kirjailijoita, jotka ovat kirjoittaneet suomeksi vaikka se ei olekaan heidän äidinkielensä, kuten Hella Wuolijoki (1886–1954) ja Aleksandra Salmela (1980–). Aila Meriluoto (1924–) kirjoittaa pääasiassa suomeksi, mutta on myös julkaissut runoja myös ruotsiksi (Okkonen, 2005, 15). Kjell Westö (1961–) taas kirjoittaa ruotsiksi, mutta on kirjoittanut suomeksi muiden muassa TV-elokuvakäsikirjoituksen sekä radiokuunnelman (Grönstrand, 2009, 35)."

1 ääntä

Kommentit

Lasketaanko saamelaiset suomalaisiksi?