Keitä olivat Triola-orkesterin soittajat? Onko se vähän niin kuin studiomuusikoista koottu kun siinä on solisteina 50-luvun tähtiä vähän joka lähtöön?

Kysytty

Keitä olivat Triola-orkesterin soittajat? Onko se vähän niin kuin studiomuusikoista koottu kun siinä on solisteina 50-luvun tähtiä vähän joka lähtöön?

Vastaus

Vastattu

Triola-orkesterista on hämmästyttävän vähän tietoa internetissä. Soittajien henkilöllisyydestä ei löytynyt mitään tietoa ja epäselväksi jäi, oliko Triola-orkesteri yksi ja sama orkesteri, vai useampia kokoonpanoja, jotka kulkivat samalla nimellä.

Lisätietoa asiasta voisi löytyä seuraavista julkaisuista:

Niemi, Tapio: Keltaruusu ja täysikuu - Suomalainen levyiskelmä 1950-54 ja laulajakultin synty (2022)

Tikka, Marko: Iskusäveliä - Suomalaisen tanssimusiikin varhaishistoria (2022)

Kuukkonen, Einari: Liljankukka - Suomalaisen levyiskelmän vaiheita 1945 - 1949 (2004)