Kävin peruskoulun 2. luokkaa vuonna 1971 ja muistan elävästi yhden tarinan Aapisesta. Tarina kertoi mummosta, joka yritti säilöä kesän tynnyriin ja laittoi…

Kysytty

Hei!
Kävin peruskoulun 2. luokkaa vuonna 1971 ja muistan elävästi yhden tarinan Aapisesta. Tarina kertoi mummosta, joka yritti säilöä kesän tynnyriin ja laittoi sitten tapin tynnyriin. Kun mummo talvella avasi tulpan, eihän se kesä siellä tynnyrissä ollut tallessa. Mistä Aapisesta tarina löytyisi ja olisiko se tarina mahdollista jostain vielä löytää?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kyseinen tarina on tuttu myös minulle (en voi tarkistaa, onko tämä nimenomianen löytämäni versio,  koska meillä ei ole kirjaa kokoelmissa). Kyseessä voisi olla Lukutunnin kirja. 2 : lukemisen oppikirja kansakoulun II luokalle (Valistus, 1963).

Kirja sisältää mm. tarinan Kesäpäivän säilöminen : Pirkko Karpin mukaan.

1 ääntä

Kommentit

Missä käytiin peruskoulun toista luokkaa jo vuonna 1971, jossakin kokeilukoulussako?

... ja siirtyminen tapahtui siten, että useampi luokka-aste siirtyi samalla kertaa. En muista oliko kaksi tai kolme vuosiluokkaa vai vaihteliko se sijainnin mukaan, mutta osa vanhassa koulujärjestelmässä aloittaneista valmistui lopulta peruskoulusta, eikä kyse ollut luokalle jäämisestä. Ei kuitenkaan siirretty koko kansakoulua ja keskioulua kerralla yhteen millään paikkakunnalla. JOtenkin se oli porrastettu. Lapissa ovat siis vuonna 1972 ainakin eka- ja tokaluokkalaiset olleet peruskoululaisia.

Peruskoulujärjestelmään siirtyminen alkoi 1.8.1972 eli koulunkäynnin kannalta lukuvuoden 1972–73 alussa. Siirtyminen kattoi tuossa vaiheessa koko Lapin läänin, osan kunnista Oulun läänissä sekä 28 peruskoulukokeilussa mukana ollutta kuntaa muualla maassa.

Eli jos puhe on kysymyksessä mainitusta vuodesta 1971 eikä 1972, kyseessä on ollut kansakoulu eikä peruskoulu.

In reply to by Anonyymi (ei varmistettu)

Niin, ehkä tuo kysymys saattoi viitata sellaiseen.