Kävimme viikonloppumatkalla Vaasassa. Lastenkodinkadulla oli pieni puisto, jossa on pientä tyttöä esittävä patsas ja patsaassa nimiä ja syntymäaikoja 50…

Kysytty

Kävimme viikonloppumatkalla Vaasassa. Lastenkodinkadulla oli pieni puisto, jossa on pientä tyttöä esittävä patsas ja patsaassa nimiä ja syntymäaikoja 50-luvulta. Mikä muistomerkki tämä on ja miksi näille lapsilla on muistomerkki? Muistomerkki näytti liikuttavalta ja surulliselta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Tea Helenelundin suunnittelema liikenteessä kuolleiden lasten muistomerkki. Muistomerkki on kaksiosainen: pronssiin valettu luonnollisessa koossa oleva tyttö pitelee siipirikkoa lintua käsissään. Vieressä on vaarallista risteystä osoittava liikennemerkki. Liikennemerkin sivuihin on kaiverrettu vv. 1945-1953 Vaasassa liikenneonnettomuuksissa kuolleiden alle 15-vuotiaiden nimet ja kuolinpäivät. Nimiä on 14. (Lähde: Suomen muistomerkit: osa 3: Pohjanmaa).