Kävelin vanhan kyläläisen kanssa Porvoon Kulloonkylässä. Hän kertoo, että eräs tontti oli pitkään rakentamatta, koska sen läpi maassa kulki puhelinlinja…

Kysytty

Kävelin vanhan kyläläisen kanssa Porvoon Kulloonkylässä. Hän kertoo, että eräs tontti oli pitkään rakentamatta, koska sen läpi maassa kulki puhelinlinja Helsingistä Moskovaan. Valvontakomission aikaisia linjoja. Vai sittenkin kylmän sodan aikaisia? Oliko tälläinen linja olemassa? Onko siitä olemassa karttoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Porvoon kaupungin virkamies kertoi, että mm Kulloonkylän läpi kulki koaksiaalikaapeli ja vahvistinasemia oli kopeissa tietyin välimatkoin. Kaapeli oli alun perin suomalaisille tehty mutta se jatkui itärajan yli. Tarkempia tietoja voisi asiasta antaa Telia.

Heikki Oja on kirjoittanut artikkelin kuumasta linjasta Tekniikan Waiheita-lehteen 2/17 https://journal.fi/tekniikanwaiheita/article/view/82327/41552

Siinä näkee myös hänen käyttämät lähteet.