Kaunis on kuunnella kutsua Luojan, nukkua pois, kun jo uupunut on. Kenen kynästä mahtaa olla tämä suruvalitteluissa esiintyvä värssy?

Kysytty

Kaunis on kuunnella kutsua Luojan,
nukkua pois, kun jo uupunut on.

Kenen kynästä mahtaa olla tämä suruvalitteluissa esiintyvä värssy?

Vastaus

Vastattu

Muistovärssyt ovat usein ilman tekijätietoja ja tällekään värssylle ei tekijää löytynyt. Se löytyy kuitenkin useiden hautaustoimistojen muistovärssylistoilta ja sitä on käytetty ainakin jo 1920-luvulla. Siitä löytyy myös pidempi muoto: "Kaunis on kuunnella kutsua luojan. Nukkua pois kun jo uupunut on. Siirtyä sinne miss’ ijäinen on rauha. Missä on tuskakin tuntematon."

Pidempi värssy muistokirjoituksessa Helsingin Sanomissa 14.9.1929: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1533817?page=1&oc…