Kauan sitten vaikutuin Elmer Diktoniuksen runosta, jossa unta näkevä kantaa väsynyttä lintua. Mistä runon löytäisin?

Kysytty

Kauan sitten vaikutuin Elmer Diktoniuksen runosta, jossa unta näkevä kantaa väsynyttä lintua. Mistä runon löytäisin?

Vastaus

Vastattu

Olen katsonut Diktoniuksen suomennetuista kokoelmista:
- Runoja, 1963 / suomentanut Viljo Kajava
- Kirjaimia ja kirjavia, 1956 / toimittanut Jörn Donner
- Runoni, 1972 / suomentanut Arvo Turtiainen

Antologiat:
- Runon portilla : ruotsalaisia ja suomenruotsalaisia runoja, 1985 / valikoinut ja suomentanut Leena Krohn
- Aika laulaa lauluaan : valikoima suomalaista ja suomenruotsalaista lyriikkaa 1800-1900 luvulta, 1990 / toimittanut Eino Karhu
- Suomenruotsalaisen lyriikan antologia : Edith Södergranista Bo Carpelaniin, 1968 / toimittanut Nils Börje Storbom

Valitettavasti mistään näistä teoksista ei löytynyt runoa, jossa unta näkevä kantaa väsynyttä lintua.
Jos googlaat "unta näkevä kantaa väsynyttä lintua", löytyy artikkeli "Pieniä rakastavia sanoja suurille". Siinä on kappale, jonka otsake on  "Alkuvuodesta kuuntelin ja luin Einojuhani Rautavaaraa. Minulle hän on unia näkevä puu, jonka oksilla linnut viihtyvät ". Siinä ei mainita väsymystä, mutta unet ja linnut.

1 ääntä

Kommentit

Mielenkiintoinen kysymys. Missähän se runo on? Onkohan hieno runo, ainakin kuullosti hienolta.