Italiassa on voimassa 200 000 lakia ja 50 000 alueellista lakia Montako lakia Suomessa on voimassa?

Kysytty

Katsoin Ulkolinjan jaksoa Italian mafiarahoista. Kirjailija Sergio Rizzo sanoi, että Italiassa on voimassa 200 000 lakia ja 50 000 alueellista lakia - Saksassa alle 10 000 ja Ranskassa vähemmän.
Pitääkö paikkansa? Ja montako lakia Suomessa on voimassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulkolinjan ohjelmassa kirjailija ja toimittaja Sergio Rizzo väittää, että vuonna 1993 Italiassa oli 150 000 lakia, kun Saksassa oli n. 7000 - 8000 ja Ranskassa muutama tuhat. Nykyään Italiassa on Rizzon mukaan 200 000 lakia ja 50 000 alueellista lakia. Näiden lakien määrään emme pysty ottamaan kantaa.

Ulkolinja: Koronarahaa mafialle? https://areena.yle.fi/1-63576152

Lakien määrän kasvua Suomessa voisi selittää Saija Nirosen Yleisradion uutisille vuonna 2013 tekemä artikkeli, jossa on haastateltu lainsäädäntötutkimuksen emeritusprofesori Jyrki Talaa. Pidemmällä ajanjaksolla vuosittaisen sääntelyn määrä on lisääntynyt Suomessa voimakkaasti. Säädösten määrä kasvaa kaikissa kehittyvissä maissa, eikä Suomi poikkea muista. Mitä kehittyneempi maa, sitä enemmän säädöksiä. Säädösmäärän kasvuun on yritetty puuttua eri maissa ja eri vaiheissa, mutta tulokset ovat yleensä olleet aika laihoja.

Säädösten asettaminen lähti kasvamaan Suomessa sotien jälkeen ja sääntely jatkuu edelleen. Erityisen paljon uusia säädöksiä annettiin 1990-luvun alussa, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin. Vaikka edellisen vuosisadan huippuvuosista ollaan tultu alaspäin, vuosittain säädettävien asetusten määrä lisääntyy jatkuvasti.

Tala ennakoi, että säädöksien määrä tulee kasvamaan edelleen aina vuoteen 2020 asti ja siitäkin eteenpäin, ja hänen mukaansa ne ongelmat, jotka tämä suuri säädösmäärä jo nyt nostaa esiin, tulevat tulevaisuudessa korostumaan. Pääosa vuosittaisesta lainsäädännöstä on muutoksia aikaisempiin pykäliin, mutta myös sääntöjen määrä lisääntyy jatkuvasti.

Suomi uppoaa tuhansiin lakeihin ja säädöksiin https://yle.fi/a/3-6683552

Suomen lakien lukumäärää on vaikea arvioida. Vuonna 2013 ilmestyneessa Iltasanomien artikkelissa annettiin silloinen arvio, että Suomessa oli 42 hyllymetrillistä lakeja ja asetuksia. Kaikkia voimassa olevia lakeja ei ole kootusti julkaistu missään painetussa teoksessa eikä toistaiseksi myöskään missään sähköisessä juridisessa tietopalvelussa. Oheisesta Valtion säädöstietopankki Finlexin listauksesta saa jotain osviittaa määrästä.

Finlex https://www.finlex.fi/fi/info.php

46 outoa lakia ja sääntöä - ovatko nämä Suomen turhimmat kiellot? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000649939.html