Kaivosmiehet polttavat tupakkaa kaivoksessa, oliko se vielä sallittua?

Kysytty

Katsoin suomalaisen elokuvan Valkoinen kääpiö, 1986. Perustuu Bo Carpelanin kirjaan Myöhäiset äänet, 1971.
Juonessa on ydinräjähdys, joten aikakausi on tuoreehko. Kaivosmiehet polttavat tupakkaa kaivoksessa.
Siitä kysyn - oliko se vielä sallittua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rauno Lahtisen kirjassa Savun lumo kerrotaan tupakoinnin kulttuurihistoriasta. 1900-luvun alkuvuosina savukkeista tuli vähitellen tavallisten työmiestenkin tupakointitapa, varsinkin savukkeiden hinnan halventuessa. Purutupakkaa ja nuuskaa käytettiin, vaikka piipun poltto olikin 1900-luvun alussa pääasiallinen tupakoimisen muoto. Nuuskan ja mällin suosiota säilytti, että useilla työpaikoilla tupakan polttaminen oli vaarallista tai selkeästi kielletty. Näitä työpaikkoja olivat esimerkiksi sahat, kaivokset ja jotkin tehtaat. Siis jo näin kauan sitten oli polttaminen vaarallista tai kiellettyä kaivoksissa.

Nykyisissä kaivosturvallisuusoppaissa tupakointi mainitaan paloturvallisuusriskinä ja "tupakointi on sallittu vain siihen merkityillä alueilla".

Lähde: Rauno Lahtinen: Savun lumo: tupakan kulttuurihistoria (2007, s. 90, 93)

Kaivosturvallisuusopas 2. uudistettu painos 2019, s.38 https://ttk.fi/wp-content/uploads/2022/03/Kaivosturvallisuusopas.pdf