Katsoin lapsena mummolassa (oulaisissa) useita kertoja vhs-kasetilta ihmisten näyttelemän elokuvan/ohjelman, jonka tunnelma vielä tänä päivänäkin ihastuttaa…

Kysytty

Hei, katsoin lapsena mummolassa (oulaisissa) useita kertoja vhs-kasetilta ihmisten näyttelemän elokuvan/ohjelman, jonka tunnelma vielä tänä päivänäkin ihastuttaa mieltäni.

Olen syntynyt vuonna 1995. Ja katsoin kasettia arviolta 6-vuotiaana tai nuorempana. Kasetin lainasimme Oulaisten kaupungin kirjastosta.

Ohjelma kertoi menninkäisistä ja muista metsän pienistä satuolennoista. Siinä oliot asuivat pienissä majoissaan. Kalusteet olivat ihmisten pieniä esineitä. Esimerkiksi tuolit/pöydät olivat puisia lanka puolia.

Satuolennoille oli ilmeisesti tulossa jonkinlaiset juhlat sillä he olivat keränneet paljon karkkeja ja herkkuja kassiin. Herkut olivat hyvin suuria. Kuten jonkinlainen pään kokoinen suklaakolikko kultakäärössä.
Yksi satuolennoista oli jollain tavalla ilkeä, olikohan se peikko. Ja hän söi salaa herkut. Muut suuttuivat.

Kasetin lopussa muistan jonkun keijun laulavan metsässä. Ja siihen se taisi loppua.

Muistikuvani ohjelmasta ovat hämärät, eikä sisaruksenikaan muista sellaista ohjelmaa. En muista sen nimeä. Se saattoi olla kasetilla jossa oli muitakin ohjelmia.

Tietäisikö joku teistä mikä ohjelma oli kyseessä? Ja onko kasettia lainattavissa vielä jossain?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaa olla Rölli ja metsänhenki, jonka Olli Saarela ohjasi v. 2001. Elokuvan pääosissa näyttelevät Allu Tuppurainen ja Maria Järvenhelmi.